Periode 3

 

Deze periode is een beetje anders dan andere vanwege de Lock down.

We begonnen deze periode heel normaal met groepjes uitzoeken voor het volgende project. Toen we 1 of 2 lessen hadden gehad en de groepjes duidelijk waren, brak Corona uit. Thuis konden we ons project natuurlijk niet meer doen.

We hebben van school kleinere opdrachten gekregen die we wel thuis konden doen. De eerste opdracht was de opdracht Bètawerelden.

 

Bètawerelden

De bedoeling was dat we alle bètawerelden gingen onderzoeken en daar een verslag van maken. Daarna koos je 1 van de bètawerelden om verder te onderzoeken. Je ging opzoek naar een persoon die in die bètawereld werkt om die te interviewen. Van dit alles maakte je weer een verslag. vervolgens maakte je een poster over de bètawerelden en de door jou gekozen wereld. Ook moest je een eigen O&O project schrijven over een probleem waar de beroepsoefenaar tegen aan loopt of tegen aan zou kunnen lopen.

Ik heb deze opdracht met Annika en Heleen gedaan. Vanuit huis was het wel een beetje moeilijk maar het ging aardig. We hebben de taken goed verdeeld. Iedereen zou een paar bètawerelden onderzoeken en daar een verslag over maken. Vervolgens zou Annika de poster maken, Heleen zou een presentatie gaan maken en ik zou interview vragen gaan voorbereiden.

Wij hebben voor de bètawereld lifestyle en design gekozen. We kozen deze wereld omdat die ons interessant leek. Mijn buurman is een Architect dus die heb ik geïnterviewd. Het ging allemaal best goed.

We hebben het project niet af kunnen maken omdat ik een blinde darm ontsteking kreeg en 3 weken niet naar school kon.

 

Skechup huisje:

Het 2e project was in Skechup een huisje maken met deur, schoorsteen, ramen etc. Ik weet de precieze opdracht niet omdat ik ziek was en die opdracht niet heb hoeven maken.

 

Materialen onderzoek:

De laatste opdracht bestond uit meerdere onderdelen. Als eerst moest je 15 proefjes doen met 5 verschillende materialen. Ik heb voor de materialen: suiker, stof, kaarsvet, aardappelen en aluminium gekozen. Je moest van elk proefje foto’s maken en vervolgens van alle proefjes een verslag schrijven waarin je beschrijft wat je gedaan hebt en wat het resultaat was.

Ook moest je onderzoek doen naar een persoon die al materialen gebruikt om er andere voorwerpen mee te maken. Ik heb deze opdracht niet hoeven doen omdat ik bezig was met Eureka!Cup.

Als je met deze 2 dingen klaar was moest je 1 van de materialen die je had gebruikt voor de 15 proefjes kiezen om daar nog 10 proefjes mee te doen. Ik heb voor suiker gekozen.

Ook van die proefjes maak je weer een verslag.

Als je daar mee klaar bent kies je een foto van een voorwerp en ga je met je gekozen materiaal het voorwerp na proberen te maken. Je moet dit doen met de kennis die je nu over het materiaal hebt door alle proefjes die je gedaan hebt.

Ik heb er voor gekozen om een bakje na te maken, ik heb wel een foto maar die kan ik op dit moment niet invoegen.

Ik heb het bakje nagemaakt door middel van karamel op bakpapier te gieten. Zodra de karamel een beetje hard is, maar wel nog vouwbaar leg je de karamel in het bakje. Zo neemt de karamel de vorm van het bakje aan, als de karamel dan keihard is heb je een bakje van karamel.

Dit project ging op zich best goed, maar het nam veel tijd in beslag. Ook vond ik het niet een hele leuke opdracht dus heb ik er niet heel veel energie in gestopt.