Project 3: Instaleren door weer en wind

Opdracht en opdrachtgever:

De opdracht van school was om een sportclub te vinden waarvoor je een trainingsmethode of trainingsvoorwerp gaat ontwikkelen. Samen met mijn groepje zijn we naar Klimhal Amsterdam gegaan. Daar hebben we met Ruben, één van de trainers, gesproken. Hij vertelde ons dat het bouwen van routes erg lang duurt en erg vermoeiend is omdat de grepen voor de routes nu in een tas worden gedaan die dan ongeveer 15 kilo weegt. Deze tas moet dan met de hand omhoog getrokken worden. Onze opdracht was dus om iets te ontwerpen dat de grepen op een makkelijke en niet intensieve manier omhoog haalt. 

Deze opdracht valt onder de bètawereld: mobiliteit en ruimte.

 

Programma van Eisen:

Samen met de opdrachtgever hebben we een aantal eisen opgesteld waar ons ontwerp aan moet voldoen. 

  • Makkelijk op te zetten
  • Makkelijk af te breken
  • Makkelijk te verplaatsen

 

Brainstormen:

Nadat we duidelijk hadden wat de opdracht was, zijn we per persoon een aantal ideeën gaan bedenken. Na deze brainstorm hebben we met zijn allen drie concepten uitgewerkt.

Dit is de drone. De drone heeft een bak op zijn rug met de grepen erin en kan omhoog vliegen om zo de grepen omhoog te brengen.

Dit is de Gekko. Het is een robot die op de muur omhoog kan lopen om de grepen die in een tas op zijn rug zitten omhoog te brengen.

Dit is een tas die aan touwen wordt vast gemaakt. In de tas zitten de grepen. D.m.v. zekeringen is de tas makkelijk omhoog te trekken en kan automatisch blokkeren zodat hij niet weer naar beneden valt.

Met deze concepten zijn we naar de opdrachtgever terug gegaan om een definitief idee te kiezen. De opdrachtgever vertelde ons dat de vogeldrone niet zo een heel goed idee is omdat hij tegen touwen aan zou kunnen vliegen, hij zou dan uit balans raken en op de grond vallen. Verder vertelde de opdrachtgever dat hij de andere twee ideeën leuk vond, maar de gekko het leukst. Ook zou de gekko waarschijnlijk het best werken, dus is dat ons definitief idee geworden. 

 

Definitief idee:

Ons definitieve idee is de gekko. Om ons product goed uit te kunnen werken hebben we eerst spuugmodellen gemaakt van karton om een idee te krijgen van hoe alles eruit moet komen te zien. 

Dit is het spuugmodel van de Gekko. Je kunt goed zien hoe we willen dat de gewrichten in elkaar zitten zodat de gekko flexibel is.

Dit is het spuugmodel van de tas op de rug van de gekko. Je kunt goed zien dat de tas inklapbaar is zodat de gekko makkelijk op te bergen is. 

Nadat we de spuugmodellen hadden gemaakt zijn we doorgegaan met het uiteindelijke product. 

 

Dit zijn de uiteindelijke producten. Het product bestaat uit twee delen. Als eerst de gekko zelf, die is te zien op de twee linker foto's. Hij is nu niet compleet omdat de lasersnijder het niet deed, hij hoort nog twee benen, een arm en een hoofd te hebben. Door de vele gewrichten is de gekko heel flexibel en kan overal bij. De gekko heeft een scan van de hele muur gemaakt zonder dat er grepen in zitten, daarna wordt er geprogrammeerd waar de grepen zitten zodat de gekko erom heen kan. De Gekko is nu op schaal 1:2 gemaakt, wat betekent dat hij normaal 2x zo groot is.

 

Het tweede deel is de tas die op de rug van de gekko vastzit. De tas is inklapbaar zodat hij makkelijk op te bergen is. De tas is heel stevig gemaakt zodat hij de 15 kilo makkelijk kan dragen. 

 

Terug naar de opdrachtgever:

Met het uiteindelijke resultaat zijn we terug gegaan naar de opdrachtgever. Hij heeft naar onze presentatie gekeken en daarna feedback gegeven. Hij vond het ontwerp erg mooi, ook het prototype was hij erg tevreden mee. 1 puntje van feedback was dat de gekko zijn armen nu niet naar achteren kan halen, waardoor de haken niet goed de gaten van de muur in kunnen.

 

Extra:

We hebben met alle informatie en onderzoek een projectboekje en een onderzoeksverslag gemaakt. Die kun je hieronder vinden. 

Projectboekje Team Gekko 2
Word – 3,1 MB 111 downloads
Onderzoeksverslag Met Automatische Inhoudsopgave 1
Word – 148,2 KB 110 downloads