Wateroverlast in de straat
Opdracht en Opdrachtgever:
De opdracht was om voor een straat met wateroverlast in je eigen buurt een oplossing te bedenken. Een oplossing waarbij je het water niet alleen gewoon wegvoert maar ook gebruikt als dat nodig is. We hebben de opdracht van WijTechniek gekregen.
Deze opdracht valt onder de bètawereld: Water, energie en natuur
Vooronderzoek:
Om te beginnen hebben we vragen van de opdrachtgever beantwoord en de antwoorden overzichtelijk in een word document opgeschreven. Dat document kun je hieronder vinden. Samen hebben we de vragen beantwoord zodat iedereen evenveel moest doen. Dit hebben we allemaal bijgehouden in Trello, een programma waarbij je taken goed kan bijhouden.
Toen we daar mee klaar waren zijn we met een speciale kaart waarop je goed kan zien waar water blijft staan, op zoek gegaan naar een straat die wij graag wilden verbeteren. We hebben een paar locaties bekeken en foto's genomen van de plekken die verbeterd moeten worden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij het 's Gravensandeplein naast het Oosterpark.
Met alle foto's die we hebben gemaakt hebben we een storymap gemaakt. Op die manier is het overzichtelijk geworden.
Programma van Eisen:
Na het vooronderzoek hebben we een programma van Eisen opgesteld. Hierin staan de eisen van de opdrachtgever en kunnen we eventueel zelfs eisen toevoegen. Het document waar de eisen instaan staan onderin.
Ideeën:
Daarna hebben we per persoon 50 ideeën bedacht en die heb ik in een gezamenlijk document gezet. Toen we de ideeën hadden, heeft iedereen drie ideeën uitgewerkt en geschetst. Nu hadden we 12 geschetste ideeën die we aan elkaar hebben voorgelegd. Na wat overleg hebben we een definitief idee gevonden. Dit idee hebben we helemaal uitgewerkt; daar hebben we nog wat voor moeten onderzoeken en tekenen. Zo hebben we ons uiteindelijke idee gevonden.
Definitief Idee:
Ons definitieve idee bestaat uit meerdere onderdelen. Om te beginnen hogen we de weg op. De weg op het 's Gravensandeplein ligt nu een stuk lager dan de stoep waardoor het water niet weg kan. Door de weg op te hogen los je een deel van dat probleem op.
Daarna plaatsten we een lange put in het midden van de weg. Het is een put die uit meerdere lagen bestaat en uiteindelijk verbonden is met het grondwater zodat het water daar opgeslagen is.
Op de stoep zetten we een lange rij fonteinen neer. De fonteinen hebben een opslagbak zodat regenwater daar kan worden opgeslagen. De put staat in verbinding met de fonteinen door middel van leidingen die een beetje schuin aflopen. In de leidingen is een dynamo geïnstalleerd die energie opwekt, wat weer gebruikt kan worden voor de lichten die we in de fonteinen hebben geplaatst.
Als laatste plaatsen we tuinen op de daken die plat zijn. De tuinen zien er leuk uit en nemen water op, zodat er minder water op straat valt. Bovendien betrekt het mensen bij het waterprobleem.
Het definitieve idee bestaan uit een samengevoegde selectie van de ideeën die we eerder habben bedacht.
Maquette/3D ontwerp:
Onder normale omstandigheden zouden we al deze ideeën uittekenen en vervolgens een maquette bouwen waarin we alles duidelijk laten zien. Vanwege het thuisonderwijs konden we niet op school komen om de maquettes te bouwen, dus hebben we nu alles uitgewerkt in een 3D teken programma. Door middel van dit programma hebben we alles heel duidelijk en gedetailleerd kunnen uitwerken.
Pitch:
Toen we alles af hadden hebben we voor de klas een pitch gegeven van drie minuten. Aan de hand van de feedback hebben we een paar aanpassingen kunnen maken in ons idee.
Presentatie:
Na de aanpassingen gemaakt te hebben, hebben we twee filmpjes gemaakt. Hier staan de linkjes naar de video's.
Product video Eureka! - YouTube
Proces video Eureka! - YouTube
Deze filmpjes laten ons proces en ons product zien. Dit hebben we de klas laten zien als presentatie.
Evaluatie:
De samenwerking ging erg goed, we waren het altijd snel eens en iedereen hielp goed mee en nam initiatieven. Iedereen deed zijn best en kwam met goede ideeën. Achteraf hadden sommige dingen iets sneller kunnen gaan als we meteen hadden bedacht hoe we al onze ideeën konden combineren. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden.
Dit is een afbeelding van het definitieve idee.
Eureka! en Inespo:
Na een overleg van de docenten op school, is ons team uitgekozen om mee te doen aan Eureka!Cup. We mochten dus door naar de volgende ronde. Daar moesten we presenteren en vragen beantwoorden die de opdrachtgever en Eureka!Cup stelden.
Een paar weken daarna kregen we te horen dat we door waren naar de finale, waar we opnieuw alles moesten presenteren en vragen moesten beantwoorden. Het ging erg goed en de publieksprijs hebben we gewonnen. De juryprijs alleen helaas niet. Desalniettemin was het een hele leuke ervaring.
Ook mochten we met ons project meedoen aan een andere wedstrijd: Inespo. Dit is een internationale wedstijd dus we moesten nog een paar dingen naar het Engels vertalen, maar daarna mochten we meedoen aan de nationale ronde. We hebben op zaterdag 5 juni een paar keer gepresenteerd en wat vragen beantwoord. Omdat het online was, was het niet heel erg leuk, maar het was wel een interessante ervaring. Uiteindelijk zijn we niet doorgekomen naar de internationale ronde.
Maak jouw eigen website met JouwWeb